Translate

Zoeken in deze blog

maandag 1 april 2013

2 geliefden in 1 lichaam

☼☼☼/☼☼☼

goedaardig:
zacht van karakter

Sinds deze week is de film The Host in premiere gegaan, naar het gelijknamige boek van Stephenie Meyer. De film vertelt het liefdesverhaal van een menselijke ziel en buitenaardse entiteit, die samen in 1 menselijk lichaam leven, het meisje Melanie. Ze worden beiden verliefd, maar dan wel op 2 verschillende mannen... Dit speelt zich af op een aarde die is ingenomen door zogenaamde zielen, goedaardige buitenaardse wezens, die de mens tegen haar eigen verwoestende natuur willen beschermen. Zodat de aarde zal blijven voortbestaan.

Hoewel de film wat aan de gladde, commerciĆ«le kant is en weinig uitdiept, is deze toch de moeite waard. Knap vind ik hoe de innerlijke dialoog die zich in het lichaam van Melanie afspeelt, is verfilmd. Daarbij speelt de film zich grotendeel in prachtige (woestijn)landschappen af en is bv. de spiegelwand in de grot waarin door het verzet wordt geleefd, prachtig vormgegeven. Maar ook de auto's, motoren, kleding en werkruimten zijn erg mooi om te zien. Overigens was ik erg verrast toen ik zag dat veel elementen uit het boek precies worden uitgebeeld zoals ik ze me had voorgesteld. Ik denk daarbij aan de woestijn, oom Jeb en vriend Jarred. Enige punt wat ik zwakker en moeilijk uitlegbaar vindt aan het verhaal is het feit dat de vredelievende, zachtaardige zielen in oorlog zijn met de mensheid, ook al doen ze dat om idealisitisch redenen. Het einde van de film geeft echter hoop: er blijken meerdere groepen van zielen en mensen op de aarde te zijn, die vreedzaam met elkaar samenleven. Als dat geen goedaardigheid is..... 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten